8/12-22 Vintageaarre: Jugend-tyynyt / Vintage treasure: Jugend cushions

Tällä kertaa vintageaarre-sarjassa esittelen melko uuden hankinnan. Ostin kaverilta tällaisen reilu satavuotiaan tyynysetin. Heti kun näin tyynyt, tiesin että ne kuuluvat kolmion muotoiseen jugend-tuoliin, mutta en kuolemaksenikaan muistanut missä olen sellaisen nähnyt. Facebookin historiallisten pukujen ryhmässä joku tiesi, että sellaisia tuoleja kutsutaan munkkituoleiksi ja niitä löytyy edelleen Ruotsin puolelta. Sellaista tuolia minulla ei sentään vielä ole, mutta ehkäpä joskus. Tyynyissä on hauskat tupsunauhat, niiden avulla tyynyt pidetään tuolissa paikoillaan.

Tyynyt ovat luonnollisesti melko kuluneet ja nyörit olivat osin repeytyneet irti. Jouduin niitä jonkin verran korjaamaan saumoista. Kirjailukin vaatisi vähän paikkailua. Yhdellä sivulla oli pörröistä kulumaa, todennäköisesti kisulin tekosia. Siistin sen kohdan ompelemalla pörröiset karvat tikkauksin sileämmäksi. Sata vuotta sitten tekstiilivärit eivät olleet kovin hyvin valoa kestäviä joten värit ovat melko haalistuneet. Kankaiden nurjalta puolen voi nähdä millaiset värit ovat alun perin olleet, melko voimakkaat. Tässä on yksi syy miksi pidän jugendista kovasti, silloin yhdisteltiin värejä melko rohkeastikin. Jos haluan korjailla kirjailuja myöhemmin, etsin todennäköisesti kirjontalangat sopimaan mieluummin haalistuneisiin väreihin kuin alkuperäisiin, silloin korjailut eivät erotu niin voimakkaasti.

Suomalaisessa jugend-tyylissä on paljon koukeroisia pehmeitä epäsymmetrisiä muotoja ja kansallisromanttisia aiheita, mutta toisaalta myöhäisjugendissa myös symmetristä kulmikkuutta. Euroopassa Jugend eli Art Nouveau erotetaan selkeästi Art Decosta, mutta mielestäni täällä Suomessa Art Decon ja Klassismin muotokieli sulautui saumattomammin kansallisromantiikkaan ja Jugendiin niin että niitä on usein vaikea erottaa toisistaan, enkä tiedä onko se edes tarpeellista. Tyynyn koristelu on kulmikkaampaa ja symmetristä joten sijoittaisin sen myöhäisjugendiin, eli 1900-luvun alkuun, jolloin kolmiomaiset kuviot ja kolmikko-aiheet olivat suosittuja etenkin tekstiileissä.

This time on Vintage treasure-series are interesting new acquisition. I recently bought this about 100 years old set of cushions from a friend. As soon as I saw them, I knew they belong to triangular jugend armchair, I just could not remember where I have seen one. In one of the historical Facebook groups someone knew that those kind of chairs are called monk chairs and they can be occasionally found second hand. I don’t have chair like that yet, but perhaps some day. Cushions have fun strings with tassels. You can tie the cushions to the chair with those.

Cushions are naturally quite a lot worn out and ribbons are partially ripped off. I had to mend them a bit on the seams. Even the embroidery needs some mending in places. One area is worn off fuzzy, quite likely done by a kitty cat. I tidied up that area by topstitching. Hundred years ago fabric dyes were not very light fast, so colours are quite faded. Original colours can be seen on reverse side. They are actually quite vibrant. This is one reason why I love jugend style so much, they combined colours quite boldly. If I want to fix the embroidery at some point, I probably choose the embroidery yarns to match the faded colours instead of originals, that way they won’t stand out so much.

Finnish Jugend has lot of curved, soft, a-symmetrical shapes and national romantic themes. However the late jugend also has symmetrical angular shapes. In Europe Jugend/Art Nouveau is separated from Art Deco, however in my opinion in Finland they are more intertwined with Art Deco and Classism, but also with national romanticism. Sometimes it’s difficult to separate those, and I’m not sure it’s even necessary. Cushions motifs are more angular and symmetrical, so I would say they are more late Jugend, about 1900-1920, when the triangular shapes and trio motifs were popular, especially in testiles.

Kissan hapsuttama reuna. /
Area the cat must have treated.
Tyynyn nurjalla puolella oleva ohut puuvillasatiini on haalistunut vaaleanvirheästä keltaiseksi. Sinisten värisävyjen värinkesto oli usein heikoin, siksi ne haalistuvat pahiten. /
Cotton sateen on the backside of the cushions has faded from pale green into yellow. Blue dyes weren’t very light fast, for that reason they often fade the worst,

Silotin pintaan nousseet karvat pistojen alle jolloin pinnasta tuli taas hiukan siistimpi. /
I smoothened out the furry surface with stitching to make it tidier.

Värien haalistuminen näkyy hyvin tupsussa. Palmikoidut hapsut ovat alta alkuperäisessä värissä ja päältä haalistuneita. Kirjonnassa haalistuneet värit. Ainoastaan vaaleankeltainen on pitänyt värinsä kutakuinkin oikeana. /
Fading of the colours can be seen well on the tassels. Braided bits have kept the original colours underneath and faded ontop. Embroidery is also faded. Only the yellow has pretty much kept the original colour.

2 Comments Add yours

  1. Johanna says:

    Salve!

    Komeat tyynyt! Minua puhuttelee erityisesti kolme yksiväristä, lankasilmukoista muodostuvaa tupsua. Olisi kiva saada tietää, miten ne on tehty. Sinä varmaan osaisit sen päätellä ja kertoa meille kaikille?!

    1. Rhia says:

      Johanna – Hmm, visainen pulma. Näen kyllä tupsujen rakenteen, mutta miten se on tehty, on mysteeri. Pitää vähän miettiä sillä epäilen että tässä on saatettu käyttää apuna työvälinettä jota minulta ei löydy. Jos keksin miten tuollaisen voisi valmistaa niin teen siitä tutoriaalin. En lupaa että ehtii joulukalenteriin ?

Leave a Reply to RhiaCancel reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.