Tekstiilien tunnistus-sarjassa otetaan tänään käsittelyyn ensimmäinen synteettinen kuitu: akryyli. Tekokuidut jaetaan muuntokuituihin ja synteettisiin kuituihin. Muuntokuidut valmistetaan luonnollisista raaka-aineista kuten puun selluloosasta tai puuvillan lintteristä. Synteettiset kuidut valmistetaan erilaisista synteettisistä polymeereistä. Akryyli on monipuolinen materiaali, sillä siitä voidaan valmistaa monenlaisia tuotteita kuten pleksiä, maaleja ja erilaisia tiivistysmassoja. Tekstiilikuituna akryyli jäljittelee ulkonäöltään ja tunnultaan villaa. Sen kauppanimiä ovat mm. Dralon ja Orlon. Tekstiileissä sitä käytetäänkin hyvin paljon villan sijaan etenkin neuleissa, mutta myös kudotuissa kankaissa. Akryyliä tapaa usein sekoitteena, mutta paljon myös aivan yksinään.
Akryylin hyviä ominaisuuksia ovat sen keveys, kuohkeus, rypistymättömyys, helppo muotoiltavuus ja muuntuvuus. Akryyli värjääntyy hyvin joten akryylilankoihin saadaan kirkkaita ja helakoita, pysyviä värejä ja laajaa väriskaalaa. Pehmeytensä ansiosta se sopii villa-allergisille ja monesti sitä on käytetty esim vauvojen neuleisiin tarkoitettuihin lankoihin. Toisaalta pehmeys ja kuohkeus voivat tuntua käsiin sille että 100% akryylitekstiili tarttuu kaikkiin ihon pieniin karkeuksiin kiinni.
Akryyli kestää hyvin pesua, puhdistuu helposti viileissä pesulämpötiloissa ja kuivuu nopeasti. Sekoitekankaassa nämä ominaisuudet eivät välttämättä tuo etua jos muiden kuitujen pesuominaisuudet poikkeavat paljon. Akryyli nimittäin ei kestä kuumia lämpötiloja. Toisaalta akryyli myös nyppyyntyy ja sähköistyy helposti ja siten vetää likaa helposti puoleensa. Akryylineule menettää ryhtinsä jos sitä silittää höyryn kera. Olen testannut tämän itse opiskeluaikana neulomalla mallitilkun jonka höyrytin sileäksi. Kuohkea neulos litistyi lätyksi ja sen napakan pulleat silmukat ikäänkuin veltostuivat ja avautuivat höyryn vaikutuksesta. Toisaalta tätä ominaisuutta on mahdollista käyttää tehokeinona. 2000-luvun alussa olivat muotia ohuella akryylilangalla, mutta suurella silmukkakoolla neulotut pitsineuleet, jotka oli höyrytetty auki niin että niistä tuli ohuita ja sileitä, herkkiä ja siroja neuleita.
Akryylin kulutuksenkesto on kohtalainen, mutta kovaa käyttöä se ei kestä. Itselleni merkittävimmät akryylin huonot puolet ovat kuitenkin sen sähköistyminen ja kovemmalla pakkasella ilmenevä hiostavuuden aiheuttama kalseus. Pystyn käyttämään neuletakkia jossa on 80% akryyliä, mutta akryylisekoite-housuja en. Toisiinsa hankaavat reidet aiheuttavat sen verran sähköä että kankaan läpi tuntuvat staattisen sähkön napsut ovat varsin ikäviä. Mitä enemmän sekoitekankaassa on villaa akryylin sijaan, sitä miellyttävämpi se on päällä. Tosin suurempi villapitoisuus vaikuttaa myöskin pesuominaisuuksiin ja kulumiseen. Parhaiten akryyli soveltuukin verhoiksi ja purjekankaiksi, sillä auringon ja sään kesto on sillä parempi kuin millään muilla kuiduilla.
Valmistus
Akryylikuituja voidaan valmistaa kemiallisesti eri menetelmillä. Kaikki akryylikuidut sisältävät vähintään 85 painoprosenttia akryylinitriiliä. Akryylinitriili kehrätään kuiduksi joko märkä- tai kuivakehruumenetelmällä. Useimmiten akryylifilamenttikuitu katkotaan lyhyemmiksi kuiduiksi jotta saadaan haluttuja ominaisuuksia. Filamenttikuidut voidaan kihartaa tai kutistaa ennen katkomista.
Huolto
Akryyli pestään usein, miedolla pesuaineella, mieluiten 30-40 asteessa, hienopesuohjelmalla. Kuumaa ja vahvasti emäksisiä pesuaineita se ei kestä. Huuhteluaine vähentää akryylin sähköisyyttä. Itse suosin huuhteluaineena etikkaa. Se tuntuu toimivan hyvin ainakin tuohon aiemmin mainitsemaani neuletakkiin. Akryylitekstiilit muotoillaan märkänä ja kuivataan huoneenlämmössä mieluiten tasokuivauksena. Rumpukuivaus ei niille sovellu. Akryyli ei yleensä kaipaa silitystä ja oikenee itsessään kuivuessaan. Tarvittaessa voi silittää miedolla lämmöllä, eli raudan yhdellä pisteellä. Kloorivalkaisulla ei akryyliin ole valkaisevaa vaikutusta. Helppohoitoisuutta voitaneen pitää akryylin parhaana puolena, mutta se ei mielestäni vaatteissa riitä paikkaamaan kuidun huonoja puolia riittävästi.
Imitaatiot
Akryylillä ei ole imitaatioita, akryyli on itse sellainen. Sitä lisätään tekstiileihin villan sijaan laskemaan materiaalikustannuksia, koska se on hyvin edullista valmistaa. Akryyli jäljittelee villaa niin hyvin, että näppituntumalla voi olla joskus lähes mahdotonta erottaa ne toisistaan. Aiemmin mainitsemani “sormiin tarttuminen” saattaa joskus paljastaa akryylin. Polttokokeessa akryyli palaa kutistuen poispäin liekistä. Paloliekki on valko-oranssi. Kuitu saattaa palaessaan valua, räiskyä ja roihahtaa. Palojäte on epämääräisiä muovisia, kovia pisaroita. Tee polttokoe aina palamattomalla alustalla ja käytä apuna metallisia pinsettejä.
Pienemmätkin määrät villaa akryylineuleen seassa tekevät siitä miellyttävämmän käyttää, mutta mitä enemmän villaa, sitä laadukkaampi neule todennäköisesti on. Villaa saisi mieluiten olla vähintään 50%. Sekoitetekstiileissä akryyli ei yleisesti ottaen tuo vaatteeseen halvemman hinnan lisäksi juuri muita hyviä ominaisuuksia, joten mitä pienempi määrä akryyliä sen parempi. 100% akryylivaatteita en ostaisi lainkaan, ellei ole ehdottoman tärkeää välttää villaa syystä tai toisesta (esim allergia). Silloinkin suosisin mieluummin sekoitteita jossa on seassa muita materiaaleja, kuten polyamidia tai viskoosia.
Muiden kuitujen oppaat:
Pellava
Silkki
Villa
Yleistietoa kuiduista
Today in the Textile Identification series we take a look at the first synthetic fibre: acrylic. Man-made fibres are divided into semi-synthetic fibres and synthetic fibres. Semi-synthetic fibres are made from natural raw materials such as wood cellulose or cotton lint. Synthetic fibres are made from various synthetic polymers. Acrylic is a versatile material, as it can be used to make a wide range of products such as perspex, paints and sealants. As a textile fibre, acrylic mimics the look and feel of wool. Its trade names include Dralon and Orlon. In textiles it is used instead of wool, especially in knitwear, but also in woven fabrics. Acrylic is often mixed with other fibers, but also often on its own.
The good properties of acrylic are its lightness, fluffyness, resistance to wrinkling, easy formability and adaptability. Acrylic dyes well, giving acrylic yarns bright and vibrant, permanent colours and a wide range of colours. Softness makes it suitable for those who are allergic to wool and it has often been used for yarns for baby knitwear, for example. On the other hand, the softness and frizziness can be felt on skin as the 100% acrylic textile clings to all the tiny roughness off the skin.
Acrylic is highly resistant to washing, cleanses in cool wash temperatures and dries quickly. In a blend fabric, these properties may not be an advantage if the washing properties of the other fibres are very different. After all, acrylic can’t handle hot temperatures. On the other hand, acrylic also creates pilling easily and becomes static easily and thus, attracts dirt easily. Acrylic knit loses its structure if it is steam. I have tested this myself as a student, by knitting a piece of lace which I steamed smooth. The loose knit became flattened and sturdy, fluffy stitches sort of became limp and opened up due the steam. On the other hand, this feature can be used as an effect. In the early 2000s, fine acrylic lace knits were knitted with large stitch size and then steamed to make them become thin and smooth, delicate and graceful knits.
Acrylic has a moderate wear resistance, but it cannot withstand heavy use. However for me, the main drawbacks of acrylic are its tendency to become very static and feel of sweatyness and cold in low winter temperatures. I can wear a cardigan with 80% acrylic, but not acrylic blend pants. The thighs rubbing against each other create unpleasant static shocks, which you feel through the fabric. The more the blended fabric has wool instead of acrylic, the more comfortable it is to wear. Of course, a higher wool content will also have an effect on the washing properties and wear and tear. Acrylic is best suited to curtains and sails, because it has better resistance to sunshine and weather conditions than any other fiber.
Manufacturing
Acrylic fibres can be produced chemically with different methods. All acrylic fibres contain minimum 85 % of acrylonitrile off weight. Acrylonitrile is spun into fibres by either the wet or dry spinning process. In most cases, acrylic filament fibres are chopped into shorter fibres to obtain the desired properties. The filament fibres may be curled or shrunk before cutting.
Care
Acrylic should be washed frequently, with a mild detergent, preferably at 30-40 degrees Celsius, on a delicate cycle. It is not resistant to hot and strongly alkaline detergents. Fabric softener reduces the static electricity of the acrylic. Personally, I prefer to use vinegar as fabric softener. It seems to work well, at least for that cardigan I mentioned earlier. Acrylic textiles are shaped when wet and dried at room temperature, preferably flat dry. Tumble drying is not suitable for them. Acrylic does not usually need ironing and will straighten itself as it dries, but if necessary it can be ironed with a mild heat, one point on iron. Chlorine bleaching has no bleaching effect on acrylic. Easy care may be considered the best thing about acrylic, but in my opinion it is not enough to make up for the cons of the fibre in clothing.
Imitations
Acrylic has no imitations, acrylic itself is one. It is added to textiles instead of wool to reduce material costs, because it is very cheap to produce. Acrylic imitates wool so well that it can sometimes be almost impossible to tell the difference. The “finger-sticking” I mentioned earlier can sometimes reveal the acrylic. In a burn test, the acrylic will burn by shrinking away from the flame. Burning flame is whiteish-orange. Fibers can sputter, flare up and drip when burning. Burning residue is uneven, plasticy and hard drops. When doing the burn test, use always fire-proof base and use metal tongs or tweezers.
Even small amounts of wool in an acrylic knit will make it more comfortable to wear, but the more wool, the higher quality the knit is likely to be. Preferable amount of wool in acrylic mix should be alteast 50%. Generally in mixed textiles, acrylic doesn’t add any good features to a garment other than cheaper price. So the smaller the amount of acrylic the better. I wouldn’t buy 100% acrylic clothing at all unless it is absolutely essential to avoid wool for one reason or another (e.g. allergy). Even then I would prefer blends with other materials such as polyamide or viscose.
Guides for other fibers:
Linen
Silk
Wool
General fiber info
Nämä info-postauksesi ovat todella hyviä: selkeitä, monipuolisia ja elävästi kirjoitettuja!
Oletko koskaan ajatellut kirjoittavasi tekstiileihin, kierrätykseen tms. liittyvää kirjaa?
SuviL – Kiitos paljon! Olen toki kirjankin kirjoittamista pohtinut ja haaveillut. Toistaiseksi se on kuitenkin vielä jäänyt haaveeksi.