Kuukauden pyöräkuvia ei ollakaan nähty taas kokonaiseen vuoteen, mutta niitä silti vielä löytyy paljon julkaistavaksi. Tämä on sarjassaan kymmenes ja vaikka julkaisisin tulevana vuotena yhden kuvan joka kuukausi, ei vieläkään päästäisi loppuun asti. Joten tutkittavaa riittää.
Tämä kyseinen kuva eroaa muista pyöräkuvistani sillä se on kabinettikortti ja se on kokoelmani uusin kuva. Sen antoi minulle lahjaksi ystäväni. Kabinettikortti on tuollainen hieman postikorttia suurempi valokuva joka on liimattu paksuhkolle kartongille. Kartongin kääntöpuolelle on yleensä painettu kuvaamon koristeellinen mainos. Ne olivat suosittuja 1800-luvun loppupuoliskolta 1900-luvun alkuun. 1920-luvun jälkeen niitä ei juurikaan enää näy.
Kuvassa on paljon pölyä ja muuta likaa, mutta muuten kuva on tarkka. Urheilullisella nuorella herralla on poolopusero, rento lippis ja polvihousut pitkien sukkien kanssa. Polkupyörän eturenkaassa on ilmeisesti lamppu. Kuva on otettu studiossa taustakankaan edessä ja herra ottaa toisella jalalla tukea pienestä maisemoidusta jakkarasta tai laatikosta. En tunne miesten pukeutumista tuolta ajalta niin hyvin etten voi sen tarkemmin ajoittaa kuvanottohetkeä, tämän tyyppiset “knickerbocker”-housut olivat kuitenkin tulleet Eurooppaan jo 1860-luvun tietämissä.
Ajoitukseen antaa tarkempaa tietoa kuvaamo. Kuva on otettu Helsingissä, Kluuvinkadulla sijainneessa Godtköpsateriernissä. Sen omisti ruotsalaissyntyinen valokuvaaja Fritz Hjertzell. Hän syntyi 1850 ja aloitti valokuvauksen parikymppisenä, 1870-luvulla. Oman valokuvaamon hän osti jo 1877, sen jossa oli ensin ollut itse avustajana ja oppimassa valokuvausta. 1881 hän teki pitkän opintomatkan ulkomaille, oppiakseen valokuvaustekniikoita. Myöhemmin hän omisti useita valokuvaamoita Helsingissä, ilmeisesti myös jopa yhtäaikaa. Tästä kyseisestä Godtköpsateliernistä ei tietoa juuri löydy, eikä ole varmaa onko tämä kuva Fritzin itsensä kuvaama. Varmuudella voidaan kuitenkin sanoa että kuva on otettu ennen vuotta 1899, sillä silloin Fritz lopetti kuvaamisen Suomessa ja muutti New Yorkiin ja eli siellä kuolemaansa asti 1904. Fritz Hjertzell ehti ennen muuttoaan olla merkittävä vaikuttaja Helsingissä. Hän teki atelje-kuvien lisäksi myös dokumenttivalokuvausta. Valokuvataiteenmuseon tietokannassa mainitaan jopa, että hän myi 1880-luvulla itse ottamaansa valokuvaa Venäjän hallitsijaperheestä. Kovin moni kuvaaja ei sellaista kunniaa saanut. Hjertzellistä voi lukea lisää Suomen Valokuvataiteenmuseon Kuka kuvasi-palvelusta. Valitettavasti kuvaamon nimi on tietokannassa väärin, se saattaa olla syynä miksi tästä kyseisestä kuvaamosta ei löydy tietoa juuri lainkaan.
It’s been a whole year without any monthly bike photos, but I still have loads of them to publish. This is the number ten in the series, and even if I publish one every month next year, they still wouldn’t be done. So there is lots to study.
This particular photo is different to any of my other bike photos, because it’s a cabinet card and also the latest addition to my collection. I was given it by my friend. Cabinet cards are just a tad larger than general post card, photo glued on thick card. On the reverse side there is often printed ad of the photography studio. They were popular in the late 1800’s till the early 1900’s. And by the 1920’s you don’t really see them anymore.
There is lots of dust and other dirt in the photo, but other than that, it’s quite crisp. Sporty young fellow has poloneck shirt, sporty cap and knickerbockers with long socks. There is apparently a lamp on the front wheel of the bike. Photo is taken in studio with backdrop and he is supporting himself with other leg on a camouflaged stool or box. I’m not that familiar with the men’s fashion of this era, so I can’t give exact date, however these kind of knickerbocker-trousers became fashionable in Europe around 1860’s.
The actual photo studio gives more information about the age. This photo is taken in Helsinki, Godtköpsateliern, which located in Kluuvinkatu. It was owned by photographer Fritz Hjertzell. He was born in 1850’s in Stockholm and he started photographying in his 20’s, mid 1870’s. He bought his own photography studio already in 1877, which was the same one where he had been assisting and learning the trade. In 1881 he made long journey abroad to learn photography techniques. Later he owned several photo studios in Helsinki, apparently even at the same time. There is not much information about this Godtköpsateliern, and it’s not sure that this photo is taken by Fritz himself. One thing is sure though, this photo is taken before 1899, because then he quite photographying in Finland and moved to New York. He lived there till his death in 1904. Before moving he was quite influencing photographer in Helsinki. He also did documentary photography, in addition to studio photos. There is also a short mention about him selling a photo of the Russian imperial family, which he took himself, in 1880’s. Not very many photographers can get credit for that. There is more info about Fritz Hjertzell in Finnish photography museum’s (Suomen valokuvataiteenmuseo) Kuka kuvasi-archive, only in Finnish though. Unfortunately photo studio’s name is spelled wrong, that might be a reason why there is little to no information all about that.
Kylläpä saat paljon tietoa esille yhdestä valokuvasta.
Irmeli – Tässä helpotti paljon se että kuvaamon nimi oli painettu kuvaan. Suurimmassa osassa ei ole. Tuo Valokuvataiteenmuseon tietokanta on tosi kätevä. Jos kuvaajan tai kuvaamon nimi on merkitty kuvaan, sieltä luultavasti löytyy tietoa tai ainakin jonkinlainen aikahaarukka milloin kuva on saatettu ottaa.
Kuva on yllättävän “nykyaikaisen” näköinen, siis nuorimies pyörineen, vaikka on 1800-lvun lopulta! Hänet olisi melko helppo kuvitella johonkin kaupunkiin pyöräilemään.
Metsäntyttö – Totta! Polkupyörät olivat tuohon aikaan vielä suhteellisen tuore keksintö, alle 100 vuotta. 1800- ja 1900-lukujen taitteessa oli muodikasta pyöräillä vapaa-aikoina. Tottakai reipas nuorimies haluaa kuvassa esitellä parhaita puoliaan, eli urheilullisuutta ja moderniutta.