Omasta mielestäni kaikkein vaikeimpia vintagen ajoituksessa ovat korut. Vaatteista löytyy paljon kuvia vanhoista lehdistä ja muotipiirroksista. Koruista ei. Jos henkilöllä valokuvassa onkin päällä joku koru niin se erottuu pienuutensa vuoksi huonosti tai ei ollenkaan. Koruista ei löydy mainoksia sillä ne eivät ole tarpeellisia kuten kengät, eikä niitä ole useinkaan valmistettu itse, toisin kuin vaatteita. Jonkin verran tietoa koruista löytyy mutta se on usein hajallaan pitkin poikin. Vintage garden Tampereella on järjestänyt muutamia vintagekoru-iltoja joissa on opeteltu ajoittamaan koruja, mutta ikävä kyllä en ole itse päässyt niihin osallistumaan. En siis itsekään ole mikään taituri korujen ajoittamisessa, mutta muutamia vinkkejä voin sentään antaa. Lopusta löytyy vielä linkkilista jossa lisää apua korujen tunnistamiseen. Lisään sinne vielä jatkossakin uusia linkkejä aina kun törmään. Kannattaa siis käydä tarkistamassa aika ajoin, jos asia kiinnostaa.
In my opinion, the most difficult vintage to identify is jewelry. You can find lots of information and pictures of clothing. Not so much on jewelry. If a person is wearing any jewelry in a vintage photo, jewelry is often so small it doesn’t really show at all. You can’t really find any ads of jewelry, they weren’t necessity like shoes. People didn’t make them themselves like clothes. There is some information of them, but it is quite difficult to find. One detail here, another one there and so on. Vintage shop Vintage Garden in Tampere has organized couple of evenings for learning to identify vintage jewelry, but unfortunately I haven’t been able to attend. So I’m not your best possible teacher myself, but I can try and give couple pointers. At the end there is also links for helpfull guides. I will be adding more links later every time I find new ones, so feel free to check back every now and then.
1. Materiaali
Korut jaetaan karkeasti kahteen luokkaan: aidot korut ja pukukorut. Aidot korut on valmistettu jalometalleista eli kullasta, hopeasta ja platinasta sekä korukivistä ja helmistä. Nämä korut on helppo ajoittaa sillä niistä löytyy aina valmistajan leima. Valmistajaleiman lisäksi pitäisi löytyä vuosileima ja pitoisuusleima. Näiden perusteella voidaan löytää kaikki tarvittavat tiedot jopa valmistuskaupunkia myöden. Kaikissa aidoissa koruissa ei toki ole välttämättä ihan kaikkia mainittuja leimoja, mutta yleensä ainakin vuosileima ja pitoisuusleima löytyy. Yleensä leima on helposti löydettävissä korun “nurjalta” puolelta, mutta joskus sen etsiminen voi olla työlästä. Eräs vintagekauppias joskus neuvoi että esim venäläisissä koruissa leima voi usein olla päälipuolella, koristelujen sekaan upotettuna.
Vaikeampaa korujen ajoittamisesta tulee ns. pukukorujen kohdalla. Ne voi olla valmistettu mistä hyvänsä muusta kuin jalometallista. Koru voi olla puuta, luuta, hiusta, lasia, emalia, kiveä, vulkaniittia, posliinia, tai monia erilaisia metalleja. Halvemman metallin päällä voi olla hopea- tai kultapinnoite. Se voi olla jotakin monista eri muovilaaduista kuten bakeliittia tai lusiittia. Siinä voi olla yhdistettynä eri materiaaleja kuten halpaa korumetallia ja markasiitteja, korallia tai meripihkaa. Pukukoruissa ei yleensä ole leimaa, tosin nimekkäät valmistajat leimasivat korunsa ja jotkut niistä on sitä kautta hieman helpompi tunnistaa ja ajoittaa. Tiettyinä aikakausina olivat muodissa tietyt materiaalit ja joitakin materiaaleja ei ollut saatavissa ennen tiettyä ajankohtaa, joten tämä auttaa rajaamaan aikahaarukkaa. Esim viktoriaanisella ajalla muodissa olivat tummasävyiset gagaatti (jet, kivettynyttä puuta) vulkaniitti (eli eboniitti, kumin tapaista kovaa ainetta) ja markasiitti. Yksi merkittävä tuntomerkki on paino. Muovihelmet ovat kevyempiä kuin lasihelmet.
1. Materials
Jewelry is roughly devided in two groups: real jewelry and costume jewelry. Real jewelry is made of precious metals, gold, silver and platinum and precious stones and pearls. These jewelry is easy to identify because they will always have somesort of hallmarks. There can be makers hallmark, year hallmark and content of metal. Based on these it is possible to find information, sometimes even the town where item was made. All jewelry doesn’t have all of these mentioned hallmarks, but usually atleast one or two. Most often hallmarks can be found on the backside of the jewelry, but in some cases they are tricky to find. One vintage seller told me that for example Russian jewelry often has the hallmark on frontside, hiding amongs the decorations.
It is much more difficult to identify and date costume jewelry. They can be made of anything really. It can be wood, bone, hair, glass, enamel. stone, vulcanite, porcelain or any of the vast variety of metals. Cheaper metal can be plated with silver or gold. It can be any of many different qualities of plastic, like lucite or bakelite. It can combine different materials like cheap metal and expensive gems like marcasites, coral or amber. Costume jewelry don’t usually have hallmarks, allthough some manufactures did mark their products. Some of them are easier to identify for that reason. At certain periods of time, certain materials were in fashion and some materials weren’t even available yet. This helps to narrow down the time frame. For example during Victorian period materials like jet, vulcanite (also ebonite) and marcasite were fashionable materials for their dark colours. One significant feature is weight of the item. Plastic beads are much more lighter in weight than glass beads.
2. Lukot ja rakenteet
Eri aikakausina koruja on valmistettu erilaisin tekniikoin. Toki tähän vaikuttaa hyvin paljon myös käytetty materiaali, mutta esim korun takaosan viimeistely voi antaa viitteitä valmistusajasta. Koruissa on käytetty erilaisia lukkomekanismeja eri aikakausina joten niihin perehtyminen antaa lisävinkkejä. Joskus simppelimmät lukot viittaavat vanhempaan koruun, joskus taas päinvastoin. Onko koru juotettu, prässätty, valettu, kaiverrettu, koottu? Miten kivet ja helmet on kiinnitetty? Onko se yksityiskohtainen vai suurpiirteinen?
2. Locks and construction
In different eras jewelry has been made with different techniques. Also the used material affects on this quite a bit, but sometimes you can tell for example from the backside of the item, is it new or old. There has been quite a large variety of locking mechanisms and closures on jewelry and knowing those might help dating the pieces. Sometimes simple locks point to earlier time and sometimes the other way around. Is the jewelry soldered, pressed, cast, carved, assembled? How are the stones and beads attached? Is it very detailed or more coarse?
3. Muotoilu ja värimaailma
Korujen muoto kertoo paljon aikakauden tyylistä ja jäljittelee usein ajan muuta tyyliä, muotia, arkkitehtuuria ja muuta muotoilua. Muotivärit löytyvät myös koruista. Esim 50-luvulla muotia olivat toisalta simppelit jopa pelkistetyt muodot kuten pyöreät nappikorvikset ja sileät rannerenkaat ja modernit materiaalit kuten muovi. Ja samaan aikaan toisaalta ylellinen ylenpalttisuus kuten kukkia jäljittelevät moniulotteiset korvakorut, kimaltavat strassikorut ja näyttävät charm-korut joissa riippui pieniä figuureita tai laattoja. 50-luvun värimaailma on värikylläistä, kirkkaita perusvärejä, pastellia, säihkettä, kirkasta muovia jonka sisällä on kimaltavia konfetteja jne.
Kannattaa tutkia korun yleistä muotokieltä, onko se kulmikas, pyöreä, litteä, sileä, moniulotteinen? Onko se pitkulainen vai yhtä pitkä kuin leveäkin? Onko koru symmetrinen vai epäsymmetrinen? Onko siinä liikkuvia osia tai kerroksia? Muistuttaako korun muoto ja yksityiskohdat jotakin tunnettua tyylisuuntaa kuten Art Decoa, funktionalismia, futurismia jne?
3. Design and colours
The actual shape and design of the jewelry tells a lot about the style of the era. It often imitates the overall design style, architecture and fashion. Fashionable colours can also be found in the jewelry. For example in 50’s in other hands very simple shapes were in fashion like round stud earrings, smooth round bracelets and modern materials like plastic. And at the same time very luxurious extravaganza was fashionable. Like floral earrings in three dimensional shape, sparkling rhinestones and large charm bracelets and necklaces which had little figurines dangling on them. Colour scheme of 50’s was very saturated, bright basic colours, shiny materials, clear plastic with shiny confetti inside etc.
It’s always worth checking the general shape and design. Is the pieces sharp, round, flat, smooth, multidimentional? Is it long and narrow or equally long and wide? Is it symmetrical or not? Does it have moving bits or separate layers? Does it relate to wellknown design styles like Art Deco, funtionalism, futurism etc?
4. Korun pinta
Kannattaa tutkia myös korun pinta. Vanhat korut ovat yleensä kuluneempia ja himmeämpiä pinnaltaan kuin modernit. Niiden värit voivat olla murretumpia tai haalistuneita. Kullanväri ei ole yhtä keltaista tai kirkasta kuin moderneissa pukukoruissa ja hopean alta voi pilkottaa kuparin tai messingin sävyä. Joskus korun paljastaa moderniksi sen pinnan korkea kiilto vaikka muotoilu olisi muuten vanhanaikainen.
4. Surface and texture
Check also the surface of the jewelry. Old jewelry is often more wornout, full of scratches and not so bright on the shine. Colours can be more muted and faded. Golden colour is not as yellow or bright than in modern pieces and under the silver you might find shades of copper and brass. Sometime the high shine reveals the piece is modern even though design looks old.
Apua tunnistukseen suomeksi
Varhaiset muovit
Korukeräilijän vinkit koruharakalle
Suomalaisten kulta- ja hopeaseppien leimahaku
Tukesin leimarekisteriHelp identifying jewelry in english
6 ways to test bakelite
Identifying black materials on Victorian jewelry
How to find out if your cameo is authentic
Identifying vintage brooches
All about lucite
Vastaukset neljännen kuvan arvauksiin
1. 2000-luku
2. 1950-luku
3. 1970-luku
4. 1940-50-luku
Mielenkiintoinen juttu koruista,tässä ei varmaankaan ole kaikki mitä omistat?
Irmeli – Kiitos! Ei ole kaikki. Jos olisin kuvannut kaikki niin olisi tullut aika paljon pidempi postaus. Mulla on paljon myös itsetehtyjä hopeakoruja. Ne rajasin suosiolla pois tästä ja monet muut modernit korut. Vintagekoruista otin mukaan vain semmoisia joiden iästä mulla on parempi aavistus. Vielä jäi monta joista ei ole mitään hajua.
Hi! about possibly art-deco earrings – I own two pairs of silver earrings that are definitely from before World War 2, one of them probably even 1910s, and they both have exact same short-hook-and-spring closure. As for tear shaped dangling beads – they kinda look like svarovski crystals? which I don’t know much about. Could be originals, could be later replacements of the original dangling pieces. But I’d say there’s very high chance that the “main” part is real art deco :)
igorina – That is interesting information! So maybe these earrings are older than I thought they could be. I have to investigate further and see what information I can find about early 1900’s earrings. Thank you so much!