Kirjoittelin tuossa aiemmin, että aioin tehdä maaliskuun Historical Sew Monthlyyn sydänystävä-neulehuivin. Mutta sitten tuli muita rojekteja ja tähdellisempiä hommia joten osallistunkin Suojaus-haasteeseen neuleen sijasta tällä 1900-luvun samettijakulla. Neulekin kyllä valmistuu aikanaan ja saattaa jopa vielä ehtiä tähänkin haasteeseen. Eihän mikään kiellä osallistumasta useammalla vaatteella.
Mutta siis, se samettijakku. Hattupostauksen yhteydessä mainitsemani Festive Attyre-blogi on tosiaan yksi suosikkiblogejani. Suurin syy tähän on, että Jenin vaatemaku on hyvin pitkälti samantyyppinen kuin itselläni ja monet hänen tekemistään historiallisista asuista ovat jääneet vahvasti mieleeni. Niin kävi myöskin tämän jakun kanssa. Pitkälti yli vuosi sitten Jen oli tehnyt upean 1900-luvun alun asun, pohjautuen vuonna 1908 La Mode Pratique- ja De Gracieuse-lehdissä julkaistuun muotipiirrokseen. Päätin että jos ryhtyisin ompelemaan 1900-luvun asua, siihen kuuluisi tuollainen jakku.
Kaavoitin tämän käyttäen pohjana aiemmin piirtämääni tavallista jakun kaavaa. Mallia ja mittasuhteita katsoin Jenin blogissaan jakamista kuvista sekä muotipiirroksesta. Sametti päätyi materiaaliksi koska olin saanut kaverilta upean väristä puuvillasamettia. Se oli itseasiassa jonkinlainen teatteripuvustuksessa käytetty hameviritelmä jossa oli juuri ja juuri riittävästi materiaalia sekä jakkuun että siihen sopivaan hattuun. Samettiin ei voi prässätä tukikangasta joten ostin raakapellavaa jonka ompelin miehustaan kiinni käsin. Jouhikangas olisi ollut parempaa, mutta sitä en tähän hätään saanut mistään. Valmistumisella oli kiire aikataulu koska jakku piti saada päälle Pääsiäispäivän höyryjunaan, joten jakusta jäi vielä puuttumaan olilta koristeet. Aikakauden tyylin mukaisesti olkalinjoja korostettiin joko lasihelmin, koristeellisin napein tai nyörinapein. Ne aion lisätä vielä myöhemmin.
Haaste: Suojaus
Kangas: puuvillasametti & asetaatti-vuorikangas
Kaava: itse kaavoitettu, pohjautuen vuoden 1908 muotipiirrokseen.
Vuosi: 1908
Tarvikkeet: ompelulankaa, jäykkää raakapellavaa tukikankaaksi, valmiit nyörikoristeet etunapitukseen, vintage-lasinappi
Kuinka historiallisesti tarkka se on? Kangas on puuvillaa, tukikangas käsinompelein kiinnitettyä pellavaa (en saanut näin lyhyellä varoitusajalla hankittua oikeaa jouhikangasta tukikankaaksi), vuori asetaattia, niiden osalta siis noin 65 % autenttinen. Kaava on itse piirretty, pohjautuen vuoden 1908 muotipiirrokseen ja Festive Attyre-blogin jakkuun. Tukikangas on kiinnitetty kokonaan käsin, muiden ompelurakenteiden autenttisuudesta ei käsitystä. Saumat pääasiassa ommeltu koneella, helma- ja hihakäänteet kiinnitetty käsin. Historiallinen autenttisuus arviolta noin 70-80%.
Käytetty aika: joitakin iltoja/päiviä 1-2 viikon aikana (en ottanut tunneista lukua)
Käytetty ensi kerran: Pääsiäissunnuntaina höyryjuna-ajelulla
Kustannukset: tukikangas-pellava n. 7 €, muut materiaalit ilmaisia ja/tai valmiina varastossa, yhteensä max 15 € (olkapäille tulee myöhemmin vielä isot helmet tai nyörinapit, jotka joudun ostamaan)
Earlier I was telling you about my plans for March challenge of Historical Sew Monthly. I was going to knit the sontag scarf, but other projects and more important things came along. So instead of the scarf, I’m joining in the Protection-challenge with this 1900’s velvet jacket. Don’t worry, the scarf will finish eventually, it might even finish early enough for this same challenge. There is no rules forbidding joining in with several entries.
But now then, the velvet jacket. At the hat post I mentioned that Festive Attyre blog is one of my favourites. Biggest reason for this is that Jen’s taste in clothes seems to be very close to mine. Many of her historical outfits are the style I love and have burned into my mind very strongly. Same thing happened with this jacket. Over a year ago Jen made this gorgeous 1900’s outfit, based on fashion illustration published in 1908 in La Mode Pratique and De Gracieuse magazines. I decided then, that if I ever make 1900’s outfit, this jacket is going to be part of it.
I drafted my own pattern, using my old jacket pattern as a base. I studied Jen’s jacket at her blog and the fashion drawing to get the proportions right. Velvet was chosen as a material by chance, I recently got this lovely blue cotton velvet from my friend. It was actually some sort of theater costume skirt, which I took apart and reused. Just barely enough material for the jacket and matching hat. You can’t really use fusible interfacing on velvet, so I bought some raw linen fabric which I sewed by hand on bodice. Hair canvas would have been better, but I could not get it anywhere this fast (it doesn’t seem to be very well available in Finland anymore). I was in a rush to finish this jacket, because I wanted to wear it for the steam train ride on Easter Day. That’s why it’s still missing it’s shoulder decorations. According to the style of the era, shoulder lines were often decorated with either beads, decorative ball shaped buttons or cord buttons. I am going to add those later when I get the chance.
The Challenge: Protection
Fabric: cotton velvet & acetate lining
Pattern: drafted by myself according to 1908 fashion illustration
Year: 1908
Notions: sewing thread, raw linen fabric, ready-made black braid decorations, vintage glass button
How historically accurate is it? Fabric is cotton velvet, support material is handsewn raw linen fabric (I was not able to get proper hair canvas with such short notice), lining is acetate so I would say fabrics are around 65 % historically authentic (HA). Pattern is self-drafted, based on 1908 fashion illustration and jacket made according to the same illustration by Jen at Festive Attyre. Interfacing is completely handsewn, I’m not so sure about the authenticity of other seam constructions. Seams are mainly sewn by machine, sleeves and hemline are hemmed by hand. My estimation on total authenticity is around 70-80 %
Hours to Complete: several evenings/days during 1-2 weeks (I did not count the hours)
First worn: Easter Sunday on steam train ride
Total Cost: linen interlining about 7 €, other materials were free and/or from the stash, total estimation max 15 € (later I will buy either large beads or cord buttons for the shoulder decoration)
Vuoden 1908 muotipiirros De Gracieuse-lehdessä /
The 1908 fashion illustration in De Gracieuse magazine.
Muistuttelen opiskeluajoilta uudelleen mieleeni räätälitekniikoita, kappaleet olisi
ollut ehkä parempi kiinnittää tavallisin harsinpistoin, mutta tulin nyt käyttäneeksi
tätä harsinpiston muunnelmaa koko miehustaan, en ainoastaan kaulukseen. /
I’m just re-learning the tailoring techniques, it might have been better to
use ordinary running or basting stitch to attach the interfacing, but I used the
pad stitch for the whole thing (not just collar) this time.
Sametissa näkyvät hennot juovat ovat edellisen vaatteen saumoja, eniten takana.
Siinä eräs sametin varjopuolista,vanhojen saumojen hankala hävitettävyys.
Höyryttämällä sain ne lähes näkymättömiin, mutta erottuvat kyllä kuvissa
ja läheltä katsottaessa. /
There is very fine lines here and there in the velvet, mostly at the back. They are
seamlines on the previous garment. That’s the downside of velvet, it’s difficult to
make old seamlines to disappear. I managed pretty well on it with steaming,
but they are still visible in photos and looking up close.
Jostakin syystä alkuperäisen kaavan täydellinen istuvuus selässä muuttui tässä
vaatteessa kupruiluksi. Lisäksi vyötärö on hiukan liian väljä (olen laihtunut), joten
pientä istuvuuskorjausta pitää vielä tehdä. /
For some reason the perfect fit of the original pattern turned into these wrinkles
on the velvet. Also the waist is slightly too loose (I’ve lost some weight), so
I have to make small fitting alterations later.
Jakku on erittäin kaunis! Ihastelin sitä mielessäni jo junakuvia katsellessani ja mietin mielessäni, että onkohan se ollut blogissa jo aiemmin. Eipä siis ollut.
Metsäntyttö – Kiitos! Näyttävä kangas tekee paljon. Jakku valmistui ihan pari päivää ennen käyttöä eli ei tosiaan ole ehtinyt blogissa vielä näkyä ennen tätä.