Ajattelin että voisin vähän päivitellä mitä tapahtuu balettiharrastus-rintamalla. Reilu kolmisen vuotta balettia on takana (aloitin tuolloin baletin siis täysin uutena lajina) ja olen huomannut että ainakin jonkinlaista edistystä on vihdoin tapahtunut. Tänä syksynä päätin nostaa treenikertoja yhdestä tunnista kahteen per viikko. En tiedä oliko tuo se ratkaiseva käänne, mutta viimeaikoina olen alkanut kiinnittää huomiota siihen, että liikkeiden tekeminen on ollut hiukan helpompaa. Suoran jalan nostot (battement jeté ja grand battement jeté) ja päkiöille nousut (relevé demi-pointe) eivät ole olleet ihan niin tuskaista puuhaa kuin ennen. Haasteita toki edelleen löytyy ihan ykköstasonkin treeneistä vaikka muille jakaa, joten en pidä minkäänlaista kiirettä nostaa tasoa kakkoseen.
Haasteet
Vaikeinta baletissa minulle ovat tasapainoa vaativat keskilattian harjoitukset (eli ilman tukea tangosta) ja piruetit. Jostain syystä olen aina kuvitellut, että minulla on hyvä tasapaino, kunnes aloitin baletin ja burleskin. Huomasin että yhdellä jalalla seisominen tuottaa ongelmia jo ihan koko jalalla seisoessa, saati sitten relevéssä päkiällä. En tajua mistä se johtuu, ehkä en jostain syystä saa kunnon pitoa keskivartaloon vaikka kuinka yritän pitää vatsalihakset tiukkana. Erityisen vaikeaa tasapainon säilyttäminen on migreenikohtausten jälkeisissä treeneissä.
Baletissa on paljon liikkeitä, joissa seistään yhdellä jalalla ja toinen jalka on joko ojennettuna suoraksi johonkin suuntaan tai koukistettuna jalkaterä lähellä tukijalkaa. Niissä pysyminen ja samalla liikkeiden tekeminen käsillä tai sillä nostetulla jalalla on todella vaikeaa. Ja piruetit, no nehän ovat juurikin tuota edellämainittua, yhdistettynä pyörivään liikkeeseen. Että jep jep, ei ole mennyt ihan nappiin, niinkuin ikinä. Tähän ei varmaan ole mitään muuta keinoa kuin treenata sitä kahta kovemmin, “napa tiukkana” kuten ohjaajamme Virpi sanoo.
Relevéssä liikkeiden tekeminen on myös vaikeaa. Jalkaterien lihakset tarvitsevat ilmiselvästi lisätreeniä koska ne väsyvät todella nopeasti enkä pysty ihan kaikkia harjoitussarjoja tekemään niin että pitäisin relevén koko sarjan ajan. Siksi olenkin alkanut tehdä kevyitä relevétä kotona. Niitä täytyisi nyt muistaa ja jaksaa tehdä etenkin pitkän joulutauon aikana kun balettitunteja ei ole. Kärkitossuilla treenausta varten relevé-asian täytyisi olla kunnossa ja nilkan ojennuksen vahva. Muuten ei kärjille ole nousemista. Ohjaajamme tosin vihjaisi että kevään ohjelmassa voisi olla jo kevyttä kärkitossutreeniä. Jei!
Inhokit
Pikkuhypyt, need I say more? Pikkuhypyissä hypitään paikallaan ylös joko jalat yhdessä jalkaterät ja polvet ulospäin kierrettynä, jalat hieman harallaan samoin aukikierrossa tai jalkoja eteen ja taakse vuorotellen vaihtaen. Kuulostaa helpolta mutta on todella raskasta. Hypyn pitäisi olla kevyen näköinen mutta samalla niin korkea että nilkan ja varpaat ehtii suoristaa täydellisesti ilmassa, alastulossa tehdään plié, eli polvien koukistus. Ja ne piruetit, ne ei vaan onnistu sitten millään.
Baletin ihanuus
Baletissa on monia asioita joista pidän, siitäkin huolimatta että se on todella haastavaa ja vaikeaa. Harjoitukset tehdään aina klassiseen musiikkiin josta pidän paljon. Vaikka totuus on luultavasti toisenlainen niin ainakin tankoharjoituksissa voi hetken tuntea itsensä varsin sulokkaaksi ballerinaksi (ainakin jos ei katso peiliin kovin paljoa). Pidän siitä että harjoitukset ovat verrattain hidastempoisia, toisin kuin monissa modernimmissa tanssilajeissa, mutta silti fyysisesti rankkoja ja vaativia. Jaksan edelleen hämmästyä siitä miten erittäin hidastempoiset ja näennäisesti helpot liikkeet saavat mut hikoilemaan aivan hulluna. Pidän siitä että lajissa on jokaiselle taitotasolle riittävästi haastetta ja mahdollisuuksia edistymiseen. Se sopii siis myös sellaiselle joka ei ole koskaan harrastanut liikuntaa tai tanssia. Oikein tehtyjen liikesarjojen sulokkuus, hyvä musiikki ja rento, mutta taitotasoon sopivan vaativa ohjaaja ovat ehkä kiteytettynä ne asiat joista pidän eniten tunneilla. Ja mahdollisuus käyttää söpöjä balettiasuja.
PS. Ennenkuin taitavammat baletin harrastajat ehtivät kommentoida kuvien asentoja niin totean että otin ne itse ajastimella ja minulla oli alle 10 sekuntia aikaa juosta kuvaan ja ottaa oikea asento, joten on hyvin todennäköistä että mahdolliset asentovirheet johtuvat ainakin osittain siitä. Ja asiaan perehtymättömille: asennot ovat näennäisen simppeleitä ja ehkä voi käydä mielessä että mikä noissa nyt voisi olla vialla, mutta kyllä niissä todella voi. Itse en vielä ihan niin harjaantunut ole että pystyisin kuvasta näkemään virheet, mutta niinkin yksinkertaisen asennon kuin plie voi todellakin tehdä väärin.
I thought I’d make a little update about my ballet hobby. It’s been now over three years since I started taking ballet lessons (never done ballet before that, ever) and I have noticed recently that there has been atleast slight improvement. This Autumn I decided to increase the lessons from one to two per week. I don’t know really if that was the reason for developement, but lately I have noticed it’s a bit easier to do the moves. Straight leg lifts (battement jeté and grand battement jeté) and relevé demi-pointes are not as much pain in the arse to do than before. There are still lots of challenges in the first level classes, so there is not any kind of rush to move on to level two.
Challenges
Most difficult thing for me are the mid floor exercises (without barre) which require lot of balance and pirouettes. For some reason I have always thought that I actually have pretty good balance, until I started doing ballet and burlesque. I noticed that standing on one foot gives me loads of troubles, not to mention doing it in relevé. I don’t know why it’s like this, perhaps I just can’t get enough hold on my mid section, no matter how hard I try to keep my belly tight. This is especially difficult at the first workout after migrain.
There are lots of moves in ballet, where you need to stand on one foot and other leg is either straight or bent, your foot next to supportive leg. Holding those positions and moving hands or the other leg at the same time are really hard for me. And pirouettes, well they are all the above, combined with rotating motion. So yeah, didn’t go as planned, like ever. I don’t think there is any other way to improve this, except just try harder and practice more, ” keeping the tight bellybutton” as our ballet teacher Virpi says.
Doing anything in relevé is also really difficult. Obviously my foot muscles need more training because they get really tired very quickly. I can’t even do all the practice series through holding the relevé. That’s why I have started doing light relevé training at home too. I would have to remember to do them especiall during the Christmas break when there is no ballet classes at all. For pointe shoes relevé has to be in order and ankles have to be strong. Otherwise doing pointe is not very safe. Our teacher did hint that there will be light pointe practice in our spring schedule.
Pet hates
Little jumps, need I say more? Little jumps are basic jumps up with your feet together and knees turned outwards, same with your feet separated and then by swapping each foot front and back. Sounds easy but is really hard. Jump is supposed to look really light and easy but at the same time so high that you can stretch your ankles and toes perfectly straight in the air. When coming down you do plié, bend of the knees. And those darn pirouettes, I just can’t get the right.
Wonders of ballet
There are many things about ballet that I like, even though it’s always really challenging and hard. Practice series are always done to the classical music, which I like a lot. Even though the truth is probably totally different thing, atleast when doing the a lá barre exercises you can feel yourself as gracefull ballerina for a little while (atleast if you don’t look at the mirror so much). I like the fact that many moves and exercises are very slow in tempo, unlike in many other modern dances, but they are still very physically hard and challenging. I’m still always fascinated by the fact that assumably simple move can make me sweat like mad. I like the fact that there are enough amount of challenge for each level of skills and still possibilities to develope. It works even for those who have never been very athletic nor danced before. When done correctly the gracefullness of the moves, good music and relaxed but demanding teacher, suitable for your skill level, are probably the things I like the most on our classes. And the possibility to wear cute ballet outfits.
PS. Before more skillful ballet dancers comment all the mistakes in my moves, please note that I took these photos myself with the camera timer. I had less than 10 seconds to run to the photo and take the correct position. So atleast some of the mistakes are quite likely caused by that. And for those who know nothing about ballet: even as simple moves like these can have mistakes on them. My eye is not trained enough yet to spot the mistakes myself on the photo, but it is possible to do wrong even the simple plie.
Tänä syksynä ollaan treenattu koreografioita Pähkinänsärkijän Kukkaisvalssiin. /
This Autumn we have been rehearsing coreos for Nutcrackers Waltz of the flowers
oih, balettia..! Upeaa. Mie harrastin lapsena sitä mutta ratsastus vei enemmän aikaa joten piti lopettaa tanssi. On jäänyt kyllä harmittamaan! Voisin aloittaa kyllä uudestaankin joskus :) Notkeutta pitäs harjottaa, oon ku rautakanki nykyään 8D
Sara – Mä oon niin vilpittömän onnellinen että oon löytäny tän lajin. Pikkupaikkakunnalla kasvaessa ei ollu paljo harrastusvaihtoehtoja. Siksi kesti näin kauan löytää mieleinen laji, tykkään tanssimisesta enemmän kuin mistään. Tokikaan harrastus ei tällä tasolla vielä ole mitään varsinaista tanssimista, mutta ehkä joskus. Koreografiat on aina olleet mulle hankalia ja tanssilajit joissa se koreo pitäis muistaa heti on mulle vaikeita, se yleensä vaatii aina yön yli nukkumista että se alkaa sujua. Mut baletti on just niinkuin nenä päähän ja se tosiaan auttaa myös mun migreeniin ja ompelutyön aiheuttamiin jäykkiin niskoihin. Oon kuullu muutamilta muiltakin että nuorena lopetettu baletti on alkanut kaduttaa myöhemmin. Mutta onneksi sen voi aina alottaa uudestaan.
Baletti ja flamenco kuuluvat molemmat “joskus minä vielä kokeilen” -listalleni. Taipuisaksi en varmastikaan koskaan tule, mutta rytmitajua minulla on sen verran että tanssit yleensä onnistuvat. Piruetti voi olla minullekin vaikea, kun tuntuu että kaikenlainen pyöriminen pyörryttää heti hirveästi.
Hehkuvainen – Kyllä taipuisuus paranee ajan myötä mutta vaatii kyllä ahkeraa venyttelyä. Siis muulloinkin kuin varsinaisina treenipäivinä. Itse olen ainakin huomannut siinä kehitystä, mutta sen ylläpito vaatii jatkuvaa työtä. Olen kuullut että nelikymppisenäkin voi vielä sen verran vertyä että pääsee spagaatiin, tosin tässäkin on varmasti henkilökohtaisia eroja. Itselleni piruetissa vaikeinta on se tasapaino. Sen jos joskus hallitsisi niin voisi olla tyytyväinen.